Psziché
Szólj hozzá!

Az alvás öt szakasza

Az agyi elektromos hullámok mintázatának elemzése szerint, az alvás során ötféle szakasz fordul elő: az alvás négyféle mélységi szintje és egy ötödik szakasz, amelyet gyors szemmozgásos, azaz REM – (rapid eye movement) szakasznak neveztek el. Ez utóbbi szakaszban jelennek meg rendszerint az álmok.

Amikor az ember becsukja a szemét és ellazul, az agyi elektromos hullámok szabályos alakúvá válnak, másodpercenkénti nyolc-tíz rezgéssel. Ezeket nevezzük alfa-hullámoknak. Az alvás első szakaszában az EEG-hullámok szabálytalanabbakká válnak, csökken az amplitúdójuk, és csökken, illetve eltűnik az alfa-hullám.

Alvas5Szakasza

A második szakaszban, úgynevezett alvási orsók jelennek meg, amelyek rövid, tizenkét-tizenhat Herzes, az alfánál kicsit sűrűbb hullámok. Az EEG amplitúdója időnként megnő, majd lecsökken. A még mélyebb harmadik és negyedik szakaszt lassú egy-két Herzes hullámok jellemzik, amelyeket delta-hullámoknak nevezünk. Az alvás harmadik és negyedik szakaszában az alvót általában nehezen lehet felébreszteni, de felébredhet valami személyes dologra, például egy ismerőse nevére vagy gyereksírásra. Nem feltétlenül vezetnek azonban felébredéshez a kevésbé személyes zavaró tényezők, például az erős hangok.

Körülbelül, egy órányi alvás után a felnőtt embernél sajátos változások lépnek fel. Az EEG nagyon aktívvá válik, akár gyorsabbá, mint ébrenlétkor, de a személy nem ébred fel. E helyett, gyors szemmozgások rögzíthetők a szemek közelében elhelyezett elektródákról. Ezek a szemmozgások annyira kifejezettek lehetnek, hogy a csukott szemhéjon kívülről, szabad szemmel is láthatóak. Ezt a szakaszt nevezték el REM-alvásnak, a többi szakaszt pedig nem REM-, azaz NREM-alvásnak.

Alvas5Szakasza-II.Ezek a szakaszok az éjszaka folyamán váltakoznak. Az alvás NREM-szakaszokkal kezdődik, és több alvásciklusból áll, amelyek mindegyike tartalmaz néhány REM- és NREM-szakaszt. Egy fiatal felnőtt, tipikus éjszakai alvása során nagyon gyorsan jut el az ébrenléttől a mély alvás – negyedik szakasz – állapotába. Mintegy hetven perc után újból a második szakasz jelentkezik, amelyet közvetlenül az első REM-szaksz követ. A mélyebb alvásszakaszok az éjszaka első, míg a legtöbb REM-szakasz az éjszaka utolsó részében található. Ez, tipikus eredmény: a mélyebb szakaszok gyakran eltűnnek az éjszaka második felében, amikor a REM-szakaszok kerülnek előtérbe. Egy nyolc órás alvás alatt általában négy vagy öt különböző REM- periódus van, és esetleg egy rövid felébredés a reggel közeledtével.

Az alvásciklusok mintázata az életkorral is változik. Az újszülöttek például alvásidejük felét REM-alvással töltik. Ez az arány ötéves korra 20-25%-ra csökken, és ezen a szinten marad egészen időskorig, amikor tovább csökken 18%-ra vagy még kevesebbre. Az idősebb emberek alvási idejéből kevesebb esik a harmadik és negyedik szakaszba, néha ezek a szakaszok teljesen el is tűnnek, és gyakrabban, valamint hosszabb időre ébrednek fel. Úgy tűnik, az öregedéssel egyfajta természetes álmatlanság is jár.

Szólj hozzá!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.