Életmód tervezés
Szólj hozzá!

A business coaching folyamata

Több kérés is befutott hozzánk, hogy vázoljuk föl, pontosan hogyan néz ki egy coaching folyamat. Ennek eleget téve, pontokba összeszedtük a főbb lépéseket:

Mikor mondunk nemet egy megkeresésre?

➡️ Barátot sosem coach-olunk
➡️ Ha nem érezzük a nyitottságot, titkolózva nem tudunk segíteni
➡️ Ha nem értünk ahhoz a szakterülethez, amiben segítséget kér

Mennyi időt vesz ez igénybe?

➡️ Általában hetente-kéthetente 1,5-2 óra
➡️ Az első alkalom általában hosszabb, 3-4 órányi beszélgetés kell a helyzetfelméréshez
➡️ Összesen, maximum 10 alkalom, de ha a kitűzött célokat hamarabb elértük (3-4 alkalom után), akkor nem folytatjuk tovább csak azért, hogy többet számlázhassunk ki

Mi a találkozások helyszíne?

➡️ Fontos, hogy az Ügyfél ne feszélyezze magát az adott helyszínen, és zavartalan legyen, azaz ne zavarják bejövő beosztottak, telefonhívások.
➡️ Külső helyszínen: pl. kávézó
➡️ Online: pl. Skype-on keresztül
➡️ Semmiképp nem az ügyfél lakásán

Hogy is megy ez? Mi a folyamat?

0. találkozás
Egymás és a specifikus probléma/kihívás megismerése. Ekkor dől el, hogy a személyiségünk passzol-e és az adott témában tudunk-e segíteni. Érdemes a legfontosabb pontokat, mint pl. kiinduló helyzet, cél meghatározás, felelősség, időtartam, határidők/időpontok meghatározni és írásban rögzíteni.

Coaching találkozások
➡️ Bevezető kérdések
➡️ Előző találkozás óta mi történt? Sikerült-e valami előrelépést tennie a cél érdekében?
➡️ Aktuális problémák
➡️ Aznapi téma meghatározása

Tartalmi rész
➡️ Minden szükséges információ az adott problémáról
➡️ Megoldási alternatívák (brain storming, nem csak a reálisak)
➡️ A feltárt alternatívák mellett és ellene szóló érvek
➡️ Potenciális megoldás, következő lépések meghatározása

Zárás
➡️ Mi volt hasznos a mai találkozásból
➡️ Következő találkozás időpontja témája

Utolsó találkozás
Az eddigitől eltérő helyszínen az eredmények, tanulságok átbeszélése, ajánlat/referencia kérés.

Tipikus coaching témák

Legtöbbször emberi és szociális problémák, valamint koncepcionális kérdések alkotják a coaching beszélgetések magját.

➡️ Kényes vezetői helyzetek kezelése: Kritikát adni, dicsérni, elbocsátani, a béremelési kérést elutasítani – ezek sokszor még a gyakorlott vezetőknek sem mennek könnyen.
➡️ Asszertivitás javítása: béremelés, előléptetés és egyéb kérések
➡️ Problémamegoldás (kiinduló helyzet / probléma leírás / cél / akadályozó tényezők / eddigi kísérletek)
➡️ Döntéselőkészítés (Pro/Kontra analízis)
➡️ Fontos tárgyalásra felkészítés (szerepjáték, prezentáció készítés.)
➡️ Munkamódszer/hatékonyság javítás (Melyikbe sorolja be most magát? Melyikhez szeretne tartozni? Ehhez mit kell tennie?)
➡️ Delegálás
➡️ Project management coaching (új vezető, új szerepkör, nem ismeri az eszközöket, nem tud delegálni; segítek belenőni a cipőbe)
➡️ Prezentációs készség javítás (mi a problémája a szerepléssel?)

A kitűzött cél legyen

➡️ Specifikus
➡️ Mérhető
➡️ Attraktív (kihívást jelentő)
➡️ Reális, elérhető
➡️ Tervezhető, kitűzhető határidők

Miben más, mint egy tréning? Miért inkább ilyenre fizessen be a főnököm?

➡️ Testreszabott, nem a tréningen résztvevő 10-12 vezető gondjai és általános problémák a téma
➡️ Nem egyszeri, hanem folyamatos, azaz mindig az éppen aktuális kihívások megoldása a cél
➡️ Rugalmasság: az ügyfél igényeitől függ, melyik témára mennyi időt fordítunk és mikor
➡️ A coach házhoz jön, alkalmazkodik a vezető munkaidejéhez
➡️ Költséghatékony, mert nincs utazási, szállás- és étkezési költsége a megrendelőnek. Igaz, a coach óradíja jóval drágább, mint egy vezetői tréning 1 órája, a járulékos költségek nélkül már gazdaságosabb lehet
➡️ Gyakorlatorientáltabb

Eszközök

➡️ 360 fokos visszacsatolás (különösen hasznos lehet nagy fluktuáció esetén, hogy kiderüljön mennyire felelős ezért maga a vezető)
➡️ kérdőív
➡️ kötetlen kérdések
➡️ saját helyzet körbeírása
➡️ alternatívák feltárása (brainstorming)
➡️ mi lenne, ha., mi a legrosszabb, ami történhet, ha megteszed.
➡️ saját példa
➡️ én mit tennék a helyedben
➡️ szerepjáték (mindkét szerepben lehet az ügyfél)
➡️ szakirodalom gyűjtése egy-egy specifikus témához
➡️ dokumentumelemzés (elkészült anyag átnézése, mielőtt a fontos címzettnek megküldi)

Olvasd el ezt is!

Coaching

Kiből lesz és milyen a jó coach?

A business coaching folyamata

Ha tetszett, oszd meg!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .