Táplálkozás
Szólj hozzá!

Zsírsavak

omega3-6A múlt hét folyamán sok kérdést kaptunk a zsírsavakkal kapcsolatban. Ugyan, egyre több információ jelenik meg ezzel kapcsolatban, mégis úgy látszik, hogy a tájékozottság helyett, egyre nagyobb a káosz a fejekben. Zsírsavak, számok, jó -és rossz koleszterin; minden ömlesztve, miközben kapkodjuk a fejünket jobbra-balra, hogy akkor most, mi is a jó nekünk. Igyekszünk segíteni, és egyszerűen, pontokba szedve tisztázni a helyzetet.

A többszörösen telítetlen zsírsavakat az első kettős kötésük elhelyezkedéséről nevezték el. A szerint beszélünk omega3, omega6 vagy éppen omega9 zsírsavakról, hogy a kettős kötésük a lánc hányadik szénatomjánál van:

Értelem szerűen az első képen az omega3, a második képen az omega6, a harmadikon pedig az omega9 látszik.

Értelem szerűen az első képen az omega3, a második képen az omega6, a harmadikon pedig az omega9 látszik.

Omega3 zsírsav: esszenciális zsírsav. A repcében és a halolajakban található. Megakadályozza a vérrögök képződését, elősegíti az erek elernyedését, tágulását, ez által javítja a vérkeringést. Növeli a HDL-koleszterin szintjét és nem utolsó sorban daganatmegelőző hatású! Egy 2007-es vizsgálati eredmény a csontleépülés elleni védőhatását is bizonyította.

Omega6 zsírsav: esszenciális zsírsav. A növényi olajok fő alkotóeleme. Az omega6 zsírsavnak NINCS daganatmegelőző hatása, DE kedvező a szívre és az érrendszerre.

omega9

omega9

Omega9 zsírsav: NEM esszenciális zsírsav. Tehát, szervezetünk, bizonyos mennyiségben képes az előállítására. Erősíti az immunrendszert, csökkenti az érelmeszesedés kockázatát és jótékony hatással van a vércukorszintre. Igaz, ez utóbbin még vitatkoznak a kutatók.
Ideális táplálkozás

Mivel, mára már tény, hogy eme zsírsavak fogyasztása csökkenti a szív- és érrendszeri megbetegedések előfordulásának arányát, ideális lenne, ha a telített zsírsavakkal együtt, azokat 1:3 arányban fogyasztanánk.

Ehhez képest, mi 20:1 arányban diktáljuk magukba a telített és telítetlen zsírsavakat. Mivel, telítetlen zsírsavak nem kizárólag a halakban fordulnak elő, ezért senki sem takarózhat azzal, hogy “Dehát én nem szeretem a halat.” Főleg, hogy ma már kapszulában is kaphatók.

forrás: Picchecker

forrás: Picchecker

Nagy általánosságban elmondható, hogy szervezetünknek a napi 1-2g körüli omega3 fogyasztása az ideális. Tartós fogyasztásukkal csökkenthető és normalizálható a magas koleszterinszint.

A WHO előrejelzése szerint, 2020-ban a halálozások akár 40%-át a szív- és érrendszeri betegségek tehetik ki.

Kapcsolódó bejegyzések:

Szólj hozzá!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.