Psziché
Szólj hozzá!

Megelőzés: Depresszió

prevencioBármilyen furcsa is, a depressziót is meg lehet előzni. Minél többet tudunk róla, minél jobban ismerjük a tüneteit, annál hatékonyabban tudunk ellene védekezni. A depresszió okairól már írtunk korábban. Most lássuk, hogyan előzhetjük meg a bajt.

Az egyik legfontosabb dolog, az önmegfigyelés. Mikor úgy érezzük, hogy valami nem stimmel, elkezdünk odafigyelni önmagunkra és a szokatlan jelekre, melyek eddig nem tartoztak az életünkhöz. Mindenkivel előfordulhat, hogy nincs kedve hétfőn reggel kikelni a meleg ágyból és munkába menni, de aztán mégis útnak indulunk. Viszont, ha ez az állapot, már több mint egy-két napja tart, és egyre nehezebb elindulni, ott bizony már baj van.

Mivel a depresszió társadalmi megítélése igen rossz – értjük ez alatt azt, hogy az emberek nem ismervén a betegséget, a depressziót valami banális hülyeségnek, luxuskiváltságnak, lustaságnak tartják -, ezért hajlamosak vagyunk elhessegetni magunktól a gondolatot is, hogy ezek a tünetek bizony a depresszió előjelei. Ilyenkor kezdünk bele önmagunk győzködésébe, hogy csak kimerültek vagyunk, biztosan elkaptunk valamilyen vírust  vagy csak rosszul aludtunk az éjjel. Ez a legrosszabb, amit tehetünk magunkkal.

Akkor mi a megoldás? Elsőként az, hogy komolyan vesszük a kezdeti tüneteinket és nem bagatellizáljuk el. Őszinték vagyunk saját magunkhoz és igyekszünk megvizsgálni, hogy miért is kerültünk a kialakult helyzetbe. Mi nem tetszik? Mi bánt minket? Miért nem érezzük jól magunkat a bőrünkben? Ha valaki párkapcsolatban él, forduljon segítségért párjához. Beszélgessenek őszintén. Esetleg min kell változtatni? Ezek a legfontosabb, kezdeti lépések.

A következő lépésben, szintén őszintén valljuk be önmagunknak, hogy mit is szeretnénk csinálni? Hogyan szeretnénk élni? Mi lenne számunkra a jó? Ne tagadjuk meg önmagunktól a mozit, a színházat, a baráti látogatást. Szakítsuk ki magunkat a mókuskerékből és ne vállaljuk túl magunkat. Mondhatnánk azt is, hogy kicsit önző módon gondoljon saját magára.

Szakítson időt pihenésre. Pihenésre, alvásra nagy szüksége van a szervezetünknek, hogy egészséges tudjon maradni. Kipihenten nyugodtabbak, türelmesebbek vagyunk. Hogy ez miért fontos? Mert a túl sok idegeskedés, a stressz depressziót okozhat. Korábban, már erről is írtunk.

Nagyon fontos, hogy a pihenés, az önmagára szánt idő miatt ne legyen bűntudata! Ez, Önnek jár! Sőt, szervezetének szükséges! A jelentkező tünetei miatt se legyen bűntudata! Ugyan, az emberi butaság határtalan, de ne figyeljen arra, hogy mások mit mondanak; a depresszió súlyos probléma, amivel foglalkozni kell. Nem lehet bűntudata amiatt, hogy megkörnyékezte Önt ez a betegség. A legfontosabb, hogy megelőzze a súlyos bajt. Természetesen, ez is tűnhet önzőségnek, de az egészségünknél nincs semmi fontosabb!

Próbáljon meg pozitívan gondolkodni, de ne legyen irreális. A problémákat látni kell, hogy meg tudjuk oldani azokat. Viszont, állhatunk a problémákhoz pozitívan is. Ne azt nézze, hogy mit miért nem lehet, nem tud megoldani, hanem azt keresse, hogy mit hogyan lehet, hogyan tud megoldani. Ez, egyfajta pozitív hozzáállás a problémákhoz, dolgokhoz.

Keressen fel olyan helyeket, ahol feltöltődhet. Kertek, arborétumok, kedvenc természeti helyei. Ha teheti ne egyedül menjen, hanem egy önnek kedves személlyel, szülővel, testvérrel, partnerrel vagy baráttal.

Próbáljon meg kreatív elfoglaltságot találni magának. Varrjon, hímezzen, fessen, barkácsoljon, saját kezű ajándékokkal lepje meg szeretteit.

Ha bizonytalan önmagában, a tüneteiben, akkor nyugodtan forduljon szakemberhez. Kérjen tanácsot. Egy szakember tud önnek olyan javaslatokat tenni, mellyel megelőzheti a súlyos depressziót, a betegállományt és az akár évekig tartó gyógyszerszedést vagy a depresszióterápiát.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..