Pszichológia
Szólj hozzá!

Halálos alvászavarok

Akadt villamosvezető, aki hét megállót átaludt, s a kamionsofőrök is tartanak az alvásdiagnosztikától.

Tudják, mi a közös a csernobili atomerőmű, a bhopali vegyi üzem, és az Exxon
Valdes óriástanker katasztrófáinak előzményeiben? Mindhárom szerencsétlenség éjjel egy óra körül következett be, amikor a legnagyobb az emberi szervezet „alváséhsége”.

Élete során, mindenki átesik rövidebb-hosszabb idejű alvászavaron. A magyar lakosság 20 százaléka szenved ezek tüneteitől, míg az érintettek csoportjának 10 százaléka alvásfüggő légzészavarral küzd.

– Ez elég jelentős számarány, s az alvásfüggő apnoe, légzésleállás, az ismétlődő oxigénhiányos állapot önálló rizikófaktora a stroke-nak és a magas vérnyomásnak – hangsúlyozta dr. Szakács Zoltán, a Magyar Honvédség Alvásdiagnosztikai és Terápiás Centrumának főorvosa. Kiemelte, minden életkornak megvan a maga tipikusnak tekinthető alvászavara.

Serdülőkorban a narkolepszia, a kóros aluszékonyság okozhat tanulási zavart. Ifjúkorban a munkavállalással, felelősségnövekedéssel, stresszel párhuzamosan alakul ki pszicho-fiziológiás inszomnia és ennek következtében teljesítménycsökkenés. Később jelenik meg, a már említett alvási apnoe, majd idősebb korban, az ún. „nyugtalan láb szindróma”. Ezek tüneteiről leggyakrabban nem tud a háziorvos, vagy ha tud is, nem mindig találja meg az ellátás-specifikus gyógyintézményt. Arra is akad példa, hogy az alvászavarokra panaszkodó beteget terápiarezisztensnek minősítik egy-egy osztályon, s nem irányítják tovább, a nyolc hazai, alvásdiagnosztikai központ valamelyikébe. Pedig számos terápiás módszer áll a szakemberek, s a betegek rendelkezésére. Szakács főorvos tájékoztatása szerint ma már korszerű, gyorsan lebomló, függősséget nem kialakító, szisztémás, célirányos alkalmazást lehetővé tevő altatók és más eljárások segítik elő a nyugodt álmot.

Mindezzel együtt az alvásdiagnosztika, az alvásminőség javítását célzó terápiák szakmai és financiális beágyazottsága még korántsem tökéletes Magyarországon. Bár a betegigény óriási, a főorvos szerint a nyugat-európai, vagy a tengerentúli díjak, kevesebb mint egytizedét kapják a hazai intézmények egy standardnak tekinthető vizsgálat elvégzésére.

Amikor nemrég, egy bajorországi konferencián elmondtam a német és az amerikai kollégáknak, hogy nálunk 44 eurónak megfelelő finanszírozási összeget kapok egy vizsgálatra, szemben az ők, 600 Eurót is meghaladó „tarifájukkal”, szinte kinevettek – mondja Szakács Zoltán, és hozzáteszi: a szakterület magyar orvosainak elhivatottsága miatt hazánk szakmailag a környező országok többsége előtt jár.

– Az alvásdiagnosztika lényeges, foglalkozás-egészségügyi vonatkozásokkal bír. Egyes országokban alvásvizsgálat nélkül például senki sem kaphat hivatásos járművezetői engedélyt, továbbá a munkaadók belátják, hogy a kellően kipihent dolgozó nagyobb teljesítményre képes és ritkábban vonul betegállományba – vélekedik a főorvos, aki munkatársaival több epidemiológiai kutatást is végzett. Nem titkolta, tapasztalatai szerint a többműszakos munkabeosztásban dolgozók idegenkednek az alvásdiagnosztikától. Főként, a kamionsofőrök tartottak újabb, „kényszerpihenőt” előíró szabályzó bevezetésétől, a kutatási vizsgálat következményeként. Márpedig, számos közlekedési tragédia okáról derült ki, hogy a sofőr akár csak néhány másodperces elalvása idézte elő. Szakács Zoltán olyan villamosvezetőt is ismert, aki hét megállón keresztül aludt.

Kapcsolódó cikkek

Ha tetszett, oszd meg!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .